U ovom Case Studyju predstavit ćemo proces izrade 3D vizualizacije jednog od najekskluzivnijih projekata na Jadranu. Riječ je o projektu Dolabella Heights koji obuhvaća 7 luksuznih vila u Cavtatu pored Dubrovnika na zemljištu površine 27 000 m2. Svaka vila ima više od 800 m2 unutarnjeg prostora koji se velikim staklenim stijenama spaja s više od 300 m2 terasa u nekoliko razina. U centru dominira infinity bazen površine veće od 100 m2 koji se vizualno spaja s plavetnilom mora. Arhitekturu potpisuje arhitektonski studio 2. ured, renomiranog hrvatskog arhitekta Otte Barića, dok su 3D vizualizacije i dizajn interijera djelo našeg teama.
Izrada modela
Nakon što smo detaljno formirali projektni zadatak i od arhitektonskog ured gospodina Barića dobili sve potrebne nacrte i podloge, započeli smo s izradom osnovnog 3D modela referentne vile u Blenderu. U posljednjih nekoliko projekata izrade 3D vizualizacija, koristili smo upravo Blender zbog njegovih brojnih funkcija, fluidnosti u radu, UV mapiranja, mogućnosti izvoza u brojne različite formate, ali i mogućnosti renderiranja putem GPU-a što nam ubrzava proces stvaranja rendera za više od 5 puta.
No, da sad ne odemo previše u recenziranje Blendera, to ćemo ostaviti za jedan od naših budućih blogova, a vratit ćemo se projektu.
Nakon što smo izradili osnovni model, zaključili smo da imamo nekoliko pitanja i prijedloga u smjeru dorade idejnog rješenja, što smo uspješno iskomunicirali s arhitektonskim uredom koji je napravio doradu, odnosno dopunu rješenja.
U svim svojim projektima, trudimo se aktivno sudjelovati u razvoju projekta i predlagati rješenja koja ponekad utječu na samu arhitekturu, naravno na naručitelju je odluka o tome hoće li naše prijedloge prihvatiti.
Posebnu pažnju smo pridodali izradi stolarije i staklenih ograda.
Na projektima modernih građevina kao što su i ove, vrlo velik značaj ima stolarija, odnosno staklene stijene, prozori i vrata. Stolarija na ovakvim projektima može zauzimati udio od čak 17% ukupne investicije same izgradnje.
Nakon definiranja vanjske stolarije i staklenih ograda, pristupili smo teksturiranju eksterijera. Trudili smo se koristiti što autohtonije teksture kamena koji će biti korišten kao zidna obloga na brojnim zidovima eksterijera, ali i interijera. Bitno nam je da što više upotrebljavamo materijale koji su prisutni u lokalnoj sredini i time zadržimo autentičnost same lokacije. Koristili smo Poligon teksture koje inače možete prilagođavati sukladno vašim potrebama pomoću besplatnog konvertera. Nažalost, dodatak nije razvijen za Blender, već za 3ds Max, tako da zahtjeva malo više vještine po pitanju prilagodbe, naravno ako želite tako prilagođavati teksture i koristiti ih van 3ds Max-a.
Što se tiče namještaja eksterijera, trudili smo se odabrati namještaj iz naše baze koja broji više od 35 000 modela, a cilj nam je bio ponuditi rješenje koje će budućem korisniku vile osigurati jedan ugodan boravak i osjećaj udobnosti kakav će imati i unutar vile.
U narednoj fazi pozabavili smo se vegetacijom. Ovom segmentu smo isto pristupili s velikom pažnjom kako bi zadržali vegetacijska obilježja same lokacije. Tako da na zelenim površinama krovova imamo autentičnu vegetaciju koja u sebi sadrži dosta stjenovite podloge, kao i grmoliku dalmatinsku makiju.
Izrada interijera
Idejno rješenje interijera napravili smo na osnovu moodboarda kojeg smo predstavili naručitelju. Klijent nije imao zamjerki na ponuđene smjernice, tako da smo moodboard u potpunosti koristili u procesu izrade interijera.
Nakon izrade osnovnog modela interijera, izveli smo u dogovoru s klijentom, spušteni strop gdje smo postavili moderno rješenje rasvjete, kao i skrivenih vodilica za zavjese. Definirali smo izgled staklenog panoramskog dizala koje se nalazi u centralnom djelu objekta, odmah pokraj glavnog stubišta koje povezuje gornju i donju etažu.
Idući korak je bilo oblikovanje i smještaj vrata interijera, staklenih stijena interijera i staklenih ograda interijera. Kako se radi o vrlo modernom prostoru, u njegovom formiranju koristili smo brojne staklene površine koje su dodatno doprinijele postizanju ekskluzivnosti, ali isto tako i vizualnom kontinuitetu.
Namještaj interijera blagovaonice i dnevnog boravka okrenuli smo pogledom prema moru i eksterijeru objekta te tako omogućili uživanje u jednom od najvećih aduta ovih predivnih vila – pogledu.
Kuhinja je bila poseban zadatak i kompletno je naše idejno rješenje. Važan dio kuhinje je ogromni centralni otok za čiju oblogu smo iskoristili mramor “Nero Marquina” koji svojom crnom bojom i nepravilnim bijelim šarama odiše elegancijom i glamurom. Isti mramor smo koristili i na još ponekim dekorativnim dijelovima unutar vila.
Na centralni otok postavili smo sudoper i ploču za kuhanje s velikom napom. Razlog tomu je bila želja da osobu koja će koristiti kuhinju orijentiramo u svom radu prema gostima unutar dnevnog boravka i pogledu koji je usmjeren prema otvorenom moru.
Za vegetaciju interijera odabrali smo monsteru (lat. Monstera Deliciosa) koja uz kvalitetno navodnjavanje unutar prostora bogatog svjetlom može izvrsno uspijevati i ne zahtjeva velike napore oko održavanja.
Sljedeći korak je bilo postavljanje materijala i tekstura interijera. Odlučili smo se na granitnu keramiku izrazito velikog formata, kao i na zidne obloge u boji tamnog drveta.
Također smo kao detalj koristili već spomenuti mramor “Nero Marquina”.
Probni renderi
Nakon što smo završili modeliranje i teksturiranje, napravili smo čitav niz probnih rendera. U ovom dijelu projekta klijent još uvijek može s lakoćom intervenirati po pitanju izmjena na projektu, kako strukturalnih, tako i dekorativnih. Model se prikazuje iz svih kuteva, a izvodi se i čitav niz pogleda koji predlažu kuteve kamera za izvedbu finalnih rendera.
Fotogrametrija
Izradili smo fotogrametriju djela terena i to na području parcele koji je bio diskutabilan po pitanju izvedbe jedne od vila. Konfiguracija tog djela terena je vrlo izazovna zbog velike depresije koja je na njenom rubu, ali i po pitanju mogućnosti spajanja i izvedbe pristupne prometnice. Snimljena je pozicija dimenzija 143 x 149 metara s visine od 50 metara što je rezultiralo s 300-tinjak fotografija koje smo korištenjem Pix4D Cloud rješenja obradili i dobili 3D podlogu. Dobivenu 3D podlogu usporedili smo s geodetskim snimkom, uz naravno uklanjanje vegetacije, i zaključili kako je geodetski snimak bio relativno točan u djelu parcele koji je bio sporan. Drugim riječima, 3D mapiranje terena omogućilo nam je precizno formiranje 3D modela u prostor, ali i dalo informaciju investitoru kako iz reljefnog aspekta izgradnja na tom području je moguća. U ovom koraku također smo dali nekoliko savjeta kako prilagoditi idejno rješenje objekta postojećem terenu i pristupnoj prometnici.
3D sken dijela terena usporedili smo s geodetskom podlogom terena, odnosno 3D terenom dobivenim preko slojnica geodetske podloge. Nakon usporedbe 3D terena i 3D scena smjestili smo pristupnu prometnicu na teren, a nakon toga i pozicionirali objekte na teren.
Poštujući konfiguraciju terena napravili smo izmjene i prilagodbe objekata ovisno o situaciji te smo modelirali stubište koje povezuje vile s obalom.
Postprodukcija
Interpolacije
Photomatching 3D modela i fotografija snimljenih dronom iz zraka napravili smo pomoću fSpy softvera. fSpy je izvrstan open-source dodatak za Blender koji pomaže u interpolaciji 3D modela unutar foto scene. Radi se o procesu koji procjenjuje parametre kamere iz određenih podataka unutar slike. fSpy uspješno računa okvirnu fokalnu duljinu, orijentaciju i poziciju kamere s obzirom na dodijeljene kontrolne točke.
Na lokaciji u Cavtatu napravili smo čitav niz zračnih fotografija lokacije koristeći dronove (DJI Phantom 4 Pro i Mavic 2 Pro) i to u različito doba dana. Zbog blizine aerodroma, morali smo prethodno tražiti dozvolu za snimanje lokacije jer se radi o zoni pojačanog zračnog prometa. Za dozvolu se čeka nešto malo više od tjedan dana i prethodno je važno najaviti vrijeme u kojem bi se odradila letačka misija.
Fotografije smo snimili u 5 ekspozicija svaku (naravno u RAW-u) i tako kasnije pomoću Lightrooma izradili odlične HDR fotografije lokacije, okruženja i pogleda.
Za izradu fotomontaže odabrali smo 4 fotografije koje su najbolje prikazivale lokaciju projekta. Tada smo započeli s doradom i prilagodbom vegetacije, smještajem prethodno renderiranih modela na stvarni položaj u prostoru. Radi postizanja što uvjerljivijeg rezultata izveli smo i montažu temeljnog tla ispod objekata pomoću maske u Photoshopu, kao i montažu nove ceste koja vodi do objekata. Kao završni detalj dodali smo stubište koje vodi do obale i maskirali neke njegove dijelove vegetacijom.
Photoshop - Eksterijer
Postprodukcija zauzima bitan značaj u izradi 3D vizualizacija. Ponekad na projektima ona uključuje samo finalnu korekciju boja, neba i dodavanje pokojeg detalja, a ponekad je ona zaslužna za značajan dio scene. To je dosta subjektivno, a ovisi o stilu studija, odnosno 3D dizajnera, ali i o dostupnim podlogama. Mi smo se u projektu Dolabella Heights imali sreću što smo imali kontrolu u produkciji foto podloga na samom terenu, tako da smo razmišljajući unaprijed snimili sve potrebne pogleda u svrhu dobivanja što kvalitetnijeg i realnijeg završnog rezultata. Na sljedećim fotografijama predstavit ćemo vam postupak izrade jedne od fotomontaža (izdvojili smo jednu koja najbolje predstavlja postprodukcijske radove na eksterijeru, a inače u ovom projektu je ovakvih primjera bilo na desetke).
Photoshop - Interijer
Slična priča nas je dočekala i u pogledu postprodukcije interijera. Na sljedećim primjerima odabrali smo jednu od pozicija dnevnog boravka, kao i poziciju glavne spavaće sobe kako bi vam prikazali postupak postprodukcije u Photoshopu. Naravno, važno je pripremiti prethodno rendere bez pozadine, kako bi cijeli postupak bio ostvariv. Također je važno odabrati i postaviti ispravnu HDRI mapu kako bi se globalno ostvarile što kvalitetnije refleksije, boje i sam ugođaj scene. Za potrebe ovakvih projekata, samostalno izrađujemo HDRI mapu na samom terenu i to u trenutku dana kad i podloge za fotomontažu. Tako ostvarujemo sinkronizaciju jednog i drugog te samim time i što uvjerljiviji finalni rezultat.
Finalna postprodukcija
Na samom kraju pripreme finalnih rendera završni proces je obrada svih rendera u Lightroomu i eventualno Photoshopu. Ponekad kompletno nebo mijenjamo u Photoshopu, a u zadnjoj verziji postoji odlična opcija “Sky Replacement” koja nam daje vrhunske rezultate po pitanju korekcije neba. Lightroom u svakom slučaju koristima kako bi uredili boje, njihovu toplinu i zasićenost, oštrinu, kontrast , svjetlo i slično završne dorade.
Zaključak
Projekt Dolabella Heights je odrađen u izvrsnih 6 tjedana. Važan naglasak u njegovoj realizaciji bio je upravo na samom vođenju projekta i komunikaciji s klijentom, odnosno arhitektom. Smatramo kako je upravo kvalitetna komunikacija ključna za postizanje vrhunskog rezultata, a klijentova uključenost za postizanje krajnjeg zadovoljstva. Kao i u ostalim projektima, svakog tjedna sastavljani su update briefovi koji su izvijestili naručitelja o tome što je taj tjedan napravljeno, što se planira raditi u sljedećem, ali i naši prijedlozi koji su doprinijeli dodatnim poboljšanjima projekta. Za potrebe provedbe projekta bila je kreirana i WhatsApp grupa u kojoj su bili uključeni naručitelj, arhitektonski ured, naš voditelj projekta i voditelj dizajnerskog teama.
Kao naš dodatni doprinos projektu iznenadili smo klijenta s jednom malom virtualnom šetnjom kroz 3D prostor koja je izvedena u HTML5 tehnologiji (dostupna je na svim platformama), multirezolucijskom sučelju, izborniku, ali i punoj podršci za VR naočale poput Oculusa.
Kontaktirajte nas
Imate li projekt o kojem biste željeli razgovarati? Pitate se koja će vam 3D vizualizacija najbolje odgovarati? Imate li pitanje za nas o tome kako radimo? Ostavite nam poruku ovdje – i mi ćemo Vas kontaktirati!
Format 3D širi tim u UAE – Zapošljavamo senior 3D dizajnera
Format 3D, jedan od vodećih međunarodnih studija za 3D vizualizacije, širi svoju prisutnost u Ujedinjenim Arapskim Emiratima. S obzirom na sve veći broj visokoprofilnih projekata na Blisko...
Transformirajte svoje tržište nekretnina našom novom 3D showcase platformom
Industrija nekretnina se neprestano razvija, a kako biste ostali ispred konkurencije, potrebno je više od tradicionalnih metoda prezentacije nekretnina. U Format 3D-u s ponosom predstavlja...
Format 3D osniva ured u Dubaiju kako bi ojačao svoju prisutnost na Bliskom Istoku
Ponosno objavljujemo osnivanje novog ureda smještenog u zgradi A1, Dubai Digital Park u Dubai Silicon Oasisu. Ovaj važan korak naglašava našu predanost tržištu Bliskog Istoka i omoguću...
5 primjena 3D renderiranja za arhitekte
Profesionalna 3D vizualizacija ima značajnu ulogu u različitim aspektima arhitekture, pomažući arhitektima u prezentiranju njihovih projekata, poboljšanju vještina i ubrzanju profesionalno...
Arhitektonska vizualizacija u tranziciji: Utjecaj Apple Vision Pro-a i Meta Quest Pro / Quest 3
Svijet arhitektonskog dizajna i 3D vizualizacije sprema se za veliki iskorak naprijed, zahvaljujući nedavnom predstavljanju dva revolucionarna proizvoda: Apple Vision Pro i Meta Quest Pro /...
Hoće li uskoro AI zamijeniti 3D umjetnike ili arhitekte?
Pitanje hoće li umjetna inteligencija (AI) zamijeniti 3D umjetnike ili arhitekte trenutno je središnja točka debate unutar kreativne zajednice. Porast popularnosti AI-a izazvao je reakcije b...
Ekološki dizajn: Kako 3D vizualizacija podržava održivu arhitekturu
Kako zabrinutost zbog klimatskih promjena i smanjenja prirodnih resursa nastavlja rasti, arhitekti, građevinske tvrtke i investitori sve se više usredotočuju na stvaranje ekološki prihvatljivi...
3D vizualizacije u industriji proizvodnje namještaja
Industrija proizvodnje namještaja se stalno razvija, a nove tehnologije i napredak čine lakšim stvaranje visokokvalitetnih i funkcionalnih komada. Jedan od najuzbudljivijih razvoja u posljed...