U ovom Case Studyju predstavit ćemo proces izrade 3D vizualizacije jednog od najekskluzivnijih projekata na Jadranu. Riječ je o projektu Dolabella Heights koji obuhvaća 7 luksuznih vila u Cavtatu pored Dubrovnika na zemljištu površine 27 000 m2. Svaka vila ima više od 800 m2 unutarnjeg prostora koji se velikim staklenim stijenama spaja s više od 300 m2 terasa u nekoliko razina. U centru dominira infinity bazen površine veće od 100 m2 koji se vizualno spaja s plavetnilom mora. Arhitekturu potpisuje arhitektonski studio 2. ured, renomiranog hrvatskog arhitekta Otte Barića, dok su 3D vizualizacije i dizajn interijera djelo našeg teama.

Izrada modela

Nakon što smo detaljno formirali projektni zadatak i od arhitektonskog ured gospodina Barića dobili sve potrebne nacrte i podloge, započeli smo s izradom osnovnog 3D modela referentne vile u Blenderu. U posljednjih nekoliko projekata izrade 3D vizualizacija, koristili smo upravo Blender zbog njegovih brojnih funkcija, fluidnosti u radu, UV mapiranja, mogućnosti izvoza u brojne različite formate, ali i mogućnosti renderiranja putem GPU-a što nam ubrzava proces stvaranja rendera za više od 5 puta.

No, da sad ne odemo previše u recenziranje Blendera, to ćemo ostaviti za jedan od naših budućih blogova, a vratit ćemo se projektu.

Izrada osnovnog modela kuće

Nakon što smo izradili osnovni model, zaključili smo da imamo nekoliko pitanja i prijedloga u smjeru dorade idejnog rješenja, što smo uspješno iskomunicirali s arhitektonskim uredom koji je napravio doradu, odnosno dopunu rješenja.

U svim svojim projektima, trudimo se aktivno sudjelovati u razvoju projekta i predlagati rješenja koja ponekad utječu na samu arhitekturu, naravno na naručitelju je odluka o tome hoće li naše prijedloge prihvatiti.

Posebnu pažnju smo pridodali izradi stolarije i staklenih ograda.

Na projektima modernih građevina kao što su i ove, vrlo velik značaj ima stolarija, odnosno staklene stijene, prozori i vrata. Stolarija na ovakvim projektima može zauzimati udio od čak 17% ukupne investicije same izgradnje.

2

Izrada vratiju objekta

3

Izrada staklenih stijena i prozora

4

Izrada staklenih ograda

Nakon definiranja vanjske stolarije i staklenih ograda, pristupili smo teksturiranju eksterijera. Trudili smo se koristiti što autohtonije teksture kamena koji će biti korišten kao zidna obloga na brojnim zidovima eksterijera, ali i interijera. Bitno nam je da što više upotrebljavamo materijale koji su prisutni u lokalnoj sredini i time zadržimo autentičnost same lokacije. Koristili smo Poligon teksture koje inače možete prilagođavati sukladno vašim potrebama pomoću besplatnog konvertera. Nažalost, dodatak nije razvijen za Blender, već za 3ds Max, tako da zahtjeva malo više vještine po pitanju prilagodbe, naravno ako želite tako prilagođavati teksture i koristiti ih van 3ds Max-a.

Teksturiranje eksterijera

Što se tiče namještaja eksterijera, trudili smo se odabrati namještaj iz naše baze koja broji više od 35 000 modela, a cilj nam je bio ponuditi rješenje koje će budućem korisniku vile osigurati jedan ugodan boravak i osjećaj udobnosti kakav će imati i unutar vile.

Postava namještaja eksterijera

U narednoj fazi pozabavili smo se vegetacijom. Ovom segmentu smo isto pristupili s velikom pažnjom kako bi zadržali vegetacijska obilježja same lokacije. Tako da na zelenim površinama krovova imamo autentičnu vegetaciju koja u sebi sadrži dosta stjenovite podloge, kao i grmoliku dalmatinsku makiju.

Postava vegetacije eksterijera

Izrada interijera

Idejno rješenje interijera napravili smo na osnovu moodboarda kojeg smo predstavili naručitelju. Klijent nije imao zamjerki na ponuđene smjernice, tako da smo moodboard u potpunosti koristili u procesu izrade interijera.

Nakon izrade osnovnog modela interijera, izveli smo u dogovoru s klijentom, spušteni strop gdje smo postavili moderno rješenje rasvjete, kao i skrivenih vodilica za zavjese. Definirali smo izgled staklenog panoramskog dizala koje se nalazi u centralnom djelu objekta, odmah pokraj glavnog stubišta koje povezuje gornju i donju etažu.

8

Osnovni model interijera

9

Izvedba spuštenih stropova

10

Smještaj dizala

Idući korak je bilo oblikovanje i smještaj vrata interijera, staklenih stijena interijera i staklenih ograda interijera. Kako se radi o vrlo modernom prostoru, u njegovom formiranju koristili smo brojne staklene površine koje su dodatno doprinijele postizanju ekskluzivnosti, ali isto tako i vizualnom kontinuitetu.

11

Vrata interijera

12

Staklene stijene interijera

13

Staklene ograde interijera

Namještaj interijera blagovaonice i dnevnog boravka okrenuli smo pogledom prema moru i eksterijeru objekta te tako omogućili uživanje u jednom od najvećih aduta ovih predivnih vila – pogledu.

Namještaj interijera blagovaonice i dnevnog boravka

Kuhinja je bila poseban zadatak i kompletno je naše idejno rješenje. Važan dio kuhinje je ogromni centralni otok za čiju oblogu smo iskoristili mramor “Nero Marquina” koji svojom crnom bojom i nepravilnim bijelim šarama odiše elegancijom i glamurom. Isti mramor smo koristili i na još ponekim dekorativnim dijelovima unutar vila.

Na centralni otok postavili smo sudoper i ploču za kuhanje s velikom napom. Razlog tomu je bila želja da osobu koja će koristiti kuhinju orijentiramo u svom radu prema gostima unutar dnevnog boravka i pogledu koji je usmjeren prema otvorenom moru.

Namještaj kuhinje

Za vegetaciju interijera odabrali smo monsteru (lat. Monstera Deliciosa) koja uz kvalitetno navodnjavanje unutar prostora bogatog svjetlom može izvrsno uspijevati i ne zahtjeva velike napore oko održavanja.

Vegetacija interijera

Sljedeći korak je bilo postavljanje materijala i tekstura interijera. Odlučili smo se na granitnu keramiku izrazito velikog formata, kao i na zidne obloge u boji tamnog drveta.

Također smo kao detalj koristili već spomenuti mramor “Nero Marquina”.

Materijali interijera

Probni renderi

Nakon što smo završili modeliranje i teksturiranje, napravili smo čitav niz probnih rendera. U ovom dijelu projekta klijent još uvijek može s lakoćom intervenirati po pitanju izmjena na projektu, kako strukturalnih, tako i dekorativnih. Model se prikazuje iz svih kuteva, a izvodi se i čitav niz pogleda koji predlažu kuteve kamera za izvedbu finalnih rendera.

Fotogrametrija

Izradili smo fotogrametriju djela terena i to na području parcele koji je bio diskutabilan po pitanju izvedbe jedne od vila. Konfiguracija tog djela terena je vrlo izazovna zbog velike depresije koja je na njenom rubu, ali i po pitanju mogućnosti spajanja i izvedbe pristupne prometnice. Snimljena je pozicija dimenzija 143 x 149 metara s visine od 50 metara što je rezultiralo s 300-tinjak fotografija koje smo korištenjem Pix4D Cloud rješenja obradili i dobili 3D podlogu. Dobivenu 3D podlogu usporedili smo s geodetskim snimkom, uz naravno uklanjanje vegetacije, i zaključili kako je geodetski snimak bio relativno točan u djelu parcele koji je bio sporan. Drugim riječima, 3D mapiranje terena omogućilo nam je precizno formiranje 3D modela u prostor, ali i dalo informaciju investitoru kako iz reljefnog aspekta izgradnja na tom području je moguća. U ovom koraku također smo dali nekoliko savjeta kako prilagoditi idejno rješenje objekta postojećem terenu i pristupnoj prometnici.

3D sken dijela terena usporedili smo s geodetskom podlogom terena, odnosno 3D terenom dobivenim preko slojnica geodetske podloge. Nakon usporedbe 3D terena i 3D scena smjestili smo pristupnu prometnicu na teren,  a nakon toga i pozicionirali objekte na teren.

Poštujući konfiguraciju terena napravili smo izmjene i prilagodbe objekata ovisno o situaciji te smo modelirali stubište koje povezuje vile s obalom.

19

3D scan dijela terena

20

Geodetska podloga terena

21

3D teren dobiven preko slojnica geodetske podloge

22

Usporedba 3d terena i 3D scana

23

Smještaj ceste na teren

24

Položaj objekata na terenu

25

Izmjene i prilagodbe objekta ovisno o situaciji + modeliranje stubišta

Postprodukcija

Interpolacije

Photomatching 3D modela i fotografija snimljenih dronom iz zraka napravili smo pomoću fSpy softvera. fSpy je izvrstan open-source dodatak za Blender koji pomaže u interpolaciji 3D modela unutar foto scene. Radi se o procesu koji procjenjuje parametre kamere iz određenih podataka unutar slike. fSpy uspješno računa okvirnu fokalnu duljinu, orijentaciju i poziciju kamere s obzirom na dodijeljene kontrolne točke.

„Photomatchanje” 3d modela i  fotografije pomoću fSpy software-a

Na lokaciji u Cavtatu napravili smo čitav niz zračnih fotografija lokacije koristeći dronove (DJI Phantom 4 Pro i Mavic 2 Pro) i to u različito doba dana. Zbog blizine aerodroma, morali smo prethodno tražiti dozvolu za snimanje lokacije jer se radi o zoni pojačanog zračnog prometa. Za dozvolu se čeka nešto malo više od tjedan dana i prethodno je važno najaviti vrijeme u kojem bi se odradila letačka misija.
Fotografije smo snimili u 5 ekspozicija svaku (naravno u RAW-u) i tako kasnije pomoću Lightrooma izradili odlične HDR fotografije lokacije, okruženja i pogleda.

Za izradu fotomontaže odabrali smo 4 fotografije koje su najbolje prikazivale lokaciju projekta. Tada smo započeli s doradom i prilagodbom vegetacije, smještajem prethodno renderiranih modela na stvarni položaj u prostoru. Radi postizanja što uvjerljivijeg rezultata izveli smo i montažu temeljnog tla ispod objekata pomoću maske u Photoshopu, kao i montažu nove ceste koja vodi do objekata. Kao završni detalj dodali smo stubište koje vodi do obale i maskirali neke njegove dijelove vegetacijom.

P 01

Položaj objekata na terenu

P 02

Dorada i obrada vegetacije

P 03

Smještaj prethodno renderiranih modela na stvarni položaj u prostoru

P 04

Montaža temeljnog tla ispod objekata pomoću maske

P 05

Montaža nove ceste do objekata

P 06

Fino podešavanje objekata, ceste i temeljnog tla

P 07

Smještaj stubišta

P 08

Maskiranje dijelova stubišta koja su maskirana vegetacijom

Photoshop - Eksterijer

Postprodukcija zauzima bitan značaj u izradi 3D vizualizacija. Ponekad na projektima ona uključuje samo finalnu korekciju boja, neba i dodavanje pokojeg detalja, a ponekad je ona zaslužna za značajan dio scene. To je dosta subjektivno, a ovisi o stilu studija, odnosno 3D dizajnera, ali i o dostupnim podlogama. Mi smo se u projektu Dolabella Heights imali sreću što smo imali kontrolu u produkciji foto podloga na samom terenu, tako da smo razmišljajući unaprijed snimili sve potrebne pogleda u svrhu dobivanja što kvalitetnijeg i realnijeg završnog rezultata. Na sljedećim fotografijama predstavit ćemo vam postupak izrade jedne od fotomontaža (izdvojili smo jednu koja najbolje predstavlja postprodukcijske radove na eksterijeru, a inače u ovom projektu je ovakvih primjera bilo na desetke).

P 11

Obrada pozadine fotografije

P 12

Maskiranje temeljnog tla

P 13

Maskiranje temeljnog tla

P 14

Maskiranje temeljnog tla

P 15

Maskiranje temeljnog tla

P 16

Smještaj rendera objekta na pozadinu

P 17

Podešavanje terena i osvjetljavanje

P 18

Postava vegetacije u podnožje objekta

P1

Obrada fotografije renderskog prikaza

P2

Interpolacija rendera na pozadinsku fotografiju

Photoshop - Interijer

Slična priča nas je dočekala i u pogledu postprodukcije interijera. Na sljedećim primjerima odabrali smo jednu od pozicija dnevnog boravka, kao i poziciju glavne spavaće sobe kako bi vam prikazali postupak postprodukcije u Photoshopu. Naravno, važno je pripremiti prethodno rendere bez pozadine, kako bi cijeli postupak bio ostvariv. Također je važno odabrati i postaviti ispravnu HDRI mapu kako bi se globalno ostvarile što kvalitetnije refleksije, boje i sam ugođaj scene. Za potrebe ovakvih projekata, samostalno izrađujemo HDRI mapu na samom terenu i to u trenutku dana kad i podloge za fotomontažu. Tako ostvarujemo sinkronizaciju jednog i drugog te samim time i što uvjerljiviji finalni rezultat.

P 01

Obrada rendera dnevnog boravka bez pozadine

P 02

Montaža terena vidljivog iz objekta

P 03

Montaža postojeće fotografije vidljive iz objekta

P 05

Montaža vatre u kaminu

P 11

Obrada rendera spavaće sobe bez pozadine

P 13

Osvjetljenje renderiranog prikaza

P 14

Montaža okoliša na pozadinu vidljivu kroz staklene plohe

Finalna postprodukcija

Na samom kraju pripreme finalnih rendera završni proces je obrada svih rendera u Lightroomu i eventualno Photoshopu. Ponekad kompletno nebo mijenjamo u Photoshopu, a u zadnjoj verziji postoji odlična opcija “Sky Replacement” koja nam daje vrhunske rezultate po pitanju korekcije neba. Lightroom u svakom slučaju koristima kako bi uredili boje, njihovu toplinu i zasićenost, oštrinu, kontrast , svjetlo i slično završne dorade.

Zaključak

Projekt Dolabella Heights je odrađen u izvrsnih 6 tjedana. Važan naglasak u njegovoj realizaciji bio je upravo na samom vođenju projekta i komunikaciji s klijentom, odnosno arhitektom. Smatramo kako je upravo kvalitetna komunikacija ključna za postizanje vrhunskog rezultata, a klijentova uključenost za postizanje krajnjeg zadovoljstva. Kao i u ostalim projektima, svakog tjedna sastavljani su update briefovi koji su izvijestili naručitelja o tome što je taj tjedan napravljeno, što se planira raditi u sljedećem, ali i naši prijedlozi koji su doprinijeli dodatnim poboljšanjima projekta. Za potrebe provedbe projekta bila je kreirana i WhatsApp grupa u kojoj su bili uključeni naručitelj, arhitektonski ured, naš voditelj projekta i voditelj dizajnerskog teama.

Kao naš dodatni doprinos projektu iznenadili smo klijenta s jednom malom virtualnom šetnjom kroz 3D prostor koja je izvedena u HTML5 tehnologiji (dostupna je na svim platformama), multirezolucijskom sučelju, izborniku, ali i punoj podršci za VR naočale poput Oculusa.

Dolabella

Kompletna galerija projekta:

Kontaktirajte nas

Imate li projekt o kojem biste željeli razgovarati? Pitate se koja će vam 3D vizualizacija najbolje odgovarati? Imate li pitanje za nas o tome kako radimo? Ostavite nam poruku ovdje – i mi ćemo Vas kontaktirati!



    Ova je stranica zaštićena sa reCAPTCHA i primjenjuju se Googleova Pravila o privatnosti i Uvjeti pružanja usluge.

    Najbolji softveri za 3D renderiranje u 2022.
    10/05/2022

    3D renderiranje je završna faza procesa izrade 3D vizualizacija i animacija. Obuhvaća sve izračune potrebne za transformaciju 3D modela, koji su vidljivi samo u posebnom softveru, u slike i vi...